Marketing alapjai
Piac fajtái

A piacon jelen lévő szereplők másképp viselkednek, ha magánemberként (vásárló, fogyasztó) és másképp, ha szervezeti vásárlóként kell döntést hozniuk. A marketing feladata, hogy megvizsgálja a viselkedésüketet, a döntések folyamatát, vagyis nem mindegy milyen piaci fajtára terjesztjük ki a marketinget.
A piacokat több szempont szerint csoportosíthatjuk:
- Beszélhetünk piacról földrajzilag (helyi, megyei, Eu.-s),
- Valamint vevők szerint: ezen belül fogyasztói és szervezeti piacról beszélünk.
A fogyasztói piacon kis mennyiséget vásárolnak, a szükségleteket elégítik ki.
A szervezeti piacon viszont nagytételben vásárolnak itt már a nyereségszerzés a cél.
Fogyasztói piac, ahol a fogyasztók a termékeket és szolgáltatásokat személyes fogyasztásra vásárolják. Vásárlási szokásaikat, magatartásukat több tényező befolyásolja:
- demográfiai (nem, életkor, családi állapot stb)
- társadalmi tényezők (képzettség, jövedelem, foglalkozás)
- nemzeti-kulturális, földrajzi (hagyományok, szokások, klíma)
- személyi jellemzők (életmód, pszichés tulajdonságok)
Szervezeti piac, ahol vevők a vállalatok, kormányzati és önkormányzati szervek, nonprofit szervezek
akikre a szakmai vásárlás jellemző. Nagy összegben, nagy mennyiséget vásárolnak egyszerre.