Piac fajtái

iDevice ikon Tevékenység
A piacon jelen lévő szereplők másképp viselkednek, ha magánemberként (vásárló, fogyasztó) és másképp, ha szervezeti vásárlóként kell döntést hozniuk. A marketing feladata, hogy megvizsgálja a viselkedésüketet, a döntések folyamatát, vagyis nem mindegy milyen piaci fajtára terjesztjük ki a marketinget.

A piacokat több szempont szerint csoportosíthatjuk:

  1. Beszélhetünk piacról földrajzilag (helyi, megyei, Eu.-s),
  2. Valamint vevők szerint: ezen belül fogyasztói és szervezeti piacról beszélünk.
A fogyasztói piacon kis mennyiséget vásárolnak, a szükségleteket elégítik ki.
A szervezeti piacon viszont nagytételben vásárolnak itt már a nyereségszerzés a cél.

Fogyasztói piac, ahol a fogyasztók a termékeket és szolgáltatásokat személyes fogyasztásra vásárolják. Vásárlási szokásaikat, magatartásukat több tényező befolyásolja:

  • demográfiai (nem, életkor, családi állapot stb)
  • társadalmi tényezők (képzettség, jövedelem, foglalkozás)
  • nemzeti-kulturális, földrajzi (hagyományok, szokások, klíma)
  • személyi jellemzők (életmód, pszichés tulajdonságok)

Szervezeti piac, ahol vevők a vállalatok, kormányzati és önkormányzati szervek, nonprofit szervezek
akikre a szakmai vásárlás jellemző. Nagy összegben, nagy mennyiséget vásárolnak egyszerre.