A piackutatás módszerei

iDevice ikon Az információ!

Annak érdekében, hogy egy vállalkozás sikeresen működjön, folyamatosan piaci információkhoz kell jutnia. A környezet változásai, a konkurencia lépései egyaránt kényszerítik a gondos és hatékony adatgyűjtést.

Ennek a tananyagrésznek a célja, hogy rávilágítson: hogyan juthatunk ezekhez az információkhoz?


Piackutatás módszerei:
  1. Szekunder kutatás: Ezek másodlagos adatok, amiket egyéb más célból már valaki összegyűjtött és már valahol létezik. ilyen adatok fellelhetők mind külsö, mind pedig belső (vállalaton belüli) információs forrásokból.
  2. Primer kutatás: Ezek elsődleges adatok melyek gyűjtésére akkor kerül sor, ha a szükséges adat nem létezik, vagy létezik, de pontatlan, nem teljes, vagy nem megbízható. Bár ez a kutatási forma időigényes és költséges, a legmegfelelőbb információkhoz mégis ennek segítségével juthatunk hozzá.
A primer kutatást három fő módszerrel végezhetjük:
  • Megkérdezéssel: szemmélyese, írásban, vagy telefonon
  • Megfigyeléssel: Amely tények gazdasági jelenségek, emberi magatartás vizsgálatát jelenti anélkül, hogy kapcsolatfelvételre, szóbeli informálódásra kerülne sor. Attól függően, hogy a kutató aktívan közreműködik-e a vizsgálatban, vagy pedig csak passzívan nézi, és regisztrálja a történéseket, beszélhetünk résztvevő és nem résztvevő megfigyelésről. A megfigyelés előnye, hogy eredményessége teljesen független a vizsgált személyek együttműködési hajlandóságától.
  • Kísérlet: Amely során a célcsoportba tartozó fogyasztókat meghatározott körülmények között befolyásoljuk, s megkíséreljük a változásokat regisztrálni. úgy is fogalmazhatunk, hogy a kísérlet egy speciális résztvevő megfigyelés, mert a körülményekbe jelentősen beavatkozunk, és megfigyeljük az erre történő reagálásokat.
iDevice ikon Tekintsd meg a Piackutatás módszereit bemutató prezentációt!