Marketing, mint stratégia

iDevice ikon A marketing stratégia
Mivel a marketing a vállalati stratégia egyik fontos eleme, ismerkedj meg a marketing stratégiával!

A Stratégia (görög-latin eredetű szó) - hadjáratok, háborúk vezetésének tudománya, az ellenség elleni küzdelem művészete. A kifejezés a napóleoni háborúk idején terjedt el Európában.

Stratégia (gazdasági életben) - olyan koncepció, amely rögzíti a vállalkozás hosszú távú célkitűzéseit, meghatározza a célok megvalósulásához szükséges erőforrásokat, valamint a lényeges fejlesztési akciókat.

A Marketing stratégia megfogalmazza azokat az elveket, amelyekkel az üzletág teljesíteni kívánja a marketing elképzeléseit.

Megfogalmazza a célkitűzéseket, és azokat a feladatokat, amikkel a tervezett célt el lehet érni. Megmutatja a célokhoz vezető módszereket, eszközöket is.

A stratégia elkészítéséhez először is ismernünk kell a vállalat külső környezetét, információkat kell gyűjtenünk elsősorban a vevők, versenytársak, szállítók, piaci közvetítők helyzetéről és magatartásukról.

Másodsorban meg kell vizsgálnunk a demográfiai, a gazdasági, a természeti, a társadalmi, a technikai, a politikai hajtóerőket. Ezt követően meg kell különböztetni a fogyasztói és a szervezeti piacot.

Ha felmértük az esélyeinket, jöhet a versenystratégia megválasztása:

Marketing-versenystratégia kiválasztása:

  • Piacvezetők akarunk lenni? Ekkor a legnagyobb piaci részesedésünk, árdiktálás a mienk.
  • Vagy Piaci kihívók akarunk lenni? Ekkor agresszív piaci részesedés növelés a cél, jellemző az árleszállítás, választék bővítés, és korszerű termékek
  • Piackövetők akarunk lenni? Ekkor a meglévő piaci pozíció, piaci részesedés, fenntartásra törekszünk, új piacok keresése, termék, szolgáltatás színvonal emelése, költség csökkentése jellemzi.
  • vagy Meghúzódó stratégiát alkalmazzunk? Ez a stratégia kisebb vállalatokat jellemzi, amelyek kis szegmentumokra specializálódnak, ahol a nagyokkal való összeütközést elkerülik (fogyasztók, egyedi igények, minőség stb.)

Ezt követően meg kell jelölni azt az utat is, amivel az elképzeléseinket meg tudjuk valósítani, valamint a megvalósítási módszerekhez hozzá kell rendejük az erőforrásokat, hogy mikre lesz szükségünk.