A fejlődés szakaszai

A marketing kialakulása társadalmi-gazdasági háttérre vezethető vissza:
A helyi kereskedelemben legfontosabb indíték az volt, hogy a kereslet csökkent, a kínálat nőtt. A nemzetközi kereskedelemben az indíték az ipari forradalom kirobbanása, a tömegtermelés, választékrobbanás volt.
Napjainkat világméretű kereskedelem, multinacionális vállalatok jellemzik, egyben a kereslet csökkenés, és a kínálat növekedése a jellemző.

Marketing fejlődés szakaszai:
1900-as évek elején a termelésre, termelékenységre koncentrált a marketing, a piac megismerését hanyagolja. Még nem nyer teljes egészében polgárjogot.

1908. megalakul a Marketing Szövetség.

1930-as évek Kínálatorientált gazdálkodás: a marketing célja az értékesítés megszervezése, a keresletteremtés.
Eszközei: Agresszív reklám, agresszív eladás, mert kevés a vásárló

1936: a marketing bekerül a felsőoktatásba, megnyílnak az első szupermarketek az USA-ban.

1940-es években az USA belép a háborúba - új fogyasztói igények jelennek meg, nő a választék. Eszközei: szükségletek megismerése, magatartáskutatás, motiváció vizsgálat, piacszegmentáció - ezek jellemzők a kereslet orientált gazdaságra, jelszó: "király a vásárló"

1950-es évek: A fogyasztóhoz való igazodás követelménnyé válik. A marketing feladata, hogy felismerje a fogyasztók igényeit. Eszközei: átveszi a statisztika, a pszichológia, a közgazdaságtudomány, a szociológia eszközeit, eredményeit, kialakulnak a marketing-mix elemei: az ár, a termék, az értékesítési csatorna, értékesítés ösztönzés.

1970-1980-as évek a marketing a vezetési koncepció része lesz. Prognosztizálja a versenytársak stratégiáját, és ez alapján kialakítja a saját vállalati koncepcióját. Egy-egy termék teljes életútját végig követi.

1990-as éveket Keresletszabályozás, a fogyasztó irányítása, befolyásolása jellemzik
Társadalomközpontú marketing koncepció: Úgy szabályozni a keresletet, hogy a vállalati nyereség, a fogyasztói igények kielégítése és a közérdek egyensúlyba kerüljön.