Termékéletgörbe

A termékélet-ciklus az az idő, amíg a termék a piacon tartózkodik. Ebben az időintervallumban az eladott mennyiség nem rendszertelenül alakul, hanem a forgalom alakulásában törvényszerű tendencia figyelhető meg. Vagyis az áru piacon történő bevezetését követően a forgalom lassan emelkedik, majd növekedésnek indul, és ha már a forgalom eléri a csúcsát, az áru forgalma hanyatlásnak indul, és idővel kikerül az áru forgalma a piacról.
Az alábbi szakaszok különíthetők el:
- Bevezetés: ekkor kell megkedveltetni a terméket. Az értékesítés
lassan nő, a jelentős kezdeti költségek miatt a termék veszteséges.
- Növekedés: a piac elfogadta a terméket, a forgalom és a profit
gyorsan nő, de a reklámhadjárat és az értékesítési hálózat szélesítése
fokozódik.
- Érettség: az értékesítés volumene nagyjából állandó, a piac
telítődik, a ráfordítások csökkennek, magas nyereséget lehet elérni;
mely a szakasz vége felé csökken. Ekkor új (helyettesítő) termék
bevezetését célszerű elkezdeni.
- Hanyatlás: a forgalom és a nyereség csökken, fokozatosan ki kell vonni a terméket a piacról.
Termék vonal kijelölés, azaz a szorosan összetartozó termékek meghatározása fontos, mert ezekre együttes stratégia alakítható ki.
