Termékéletgörbe

iDevice ikon A részcélkitűzés célja:
Hogy megismerkedj a termék egy nagyon fontos piaci jellemzőjével, azzal, hogy a termék piaci tartózkodása, során milyen életutat, vagy életciklust jár be!

A termékélet-ciklus az az idő, amíg a termék a piacon tartózkodik. Ebben az időintervallumban az eladott mennyiség nem rendszertelenül alakul, hanem a forgalom alakulásában törvényszerű tendencia figyelhető meg. Vagyis az áru piacon történő bevezetését követően a forgalom lassan emelkedik, majd növekedésnek indul, és ha már a forgalom eléri a csúcsát, az áru forgalma hanyatlásnak indul, és idővel kikerül az áru forgalma a piacról.

Az alábbi szakaszok különíthetők el:

- Bevezetés: ekkor kell megkedveltetni a terméket. Az értékesítés lassan nő, a jelentős kezdeti költségek miatt a termék veszteséges.
- Növekedés: a piac elfogadta a terméket, a forgalom és a profit gyorsan nő, de a reklámhadjárat és az értékesítési hálózat szélesítése fokozódik.
- Érettség: az értékesítés volumene nagyjából állandó, a piac telítődik, a ráfordítások csökkennek, magas nyereséget lehet elérni; mely a szakasz vége felé csökken. Ekkor új (helyettesítő) termék bevezetését célszerű elkezdeni.
- Hanyatlás: a forgalom és a nyereség csökken, fokozatosan ki kell vonni a terméket a piacról.

Termék vonal kijelölés, azaz a szorosan összetartozó termékek meghatározása fontos, mert ezekre együttes stratégia alakítható ki.

iDevice ikon Tekintsd meg a prezentációt