A márka, és a márkázás

iDevice ikon A márka és a márkázás célja:

A márka alapvető célja a termék megkülönböztetése a konkurenciáétól, emellett -ugyanúgy, mint a csomagolás- A termékhez jelentős értéket adhat hozzá.

A márkázás ennek megfelelően az tevékenység, melynek segítségével megkülönböztetjük a termékinket a konkurencia termékeitől, ezzel jelentős értéket adva termék használati értékéhez.


A márkás termékek magasabb árában ugyanis a vásárlás kockázatának csökkenését fizetik meg a fogyasztók, hiszen a márkázott terméknek elméletileg folyamatosan jó minőségben kell forgalomba kerülnie.

A márkázás viszont pénzbe kerül a vállalatnak. A márkát meg kell terveztetni. Az utánzás kivédése érdekében a márkát is célszerű védjegyeztetni.

A márkát be kell vezetni a piacra, meg kell ismertetni a fogyasztókkal, és - legalábbis az első időszakban - folyamatosan reklámozni kell. El kell érni, hogy a vevő a mi a márkánkat jobban ismerje, és többre tartsa, mint a konkurenciájét.

A márka lehet név, kifejezés, jel, szimbólum, formaterv, vagy ezek valamilyen kombinációja.

A jó márkanév:

- Rövid- 2-3 szótagnál nem hosszabb,

- Könnyen kiejthető,

- Könnyen megjegyezhető,

- Megkülönböztető

A termelő, vagy a forgalmazó márkaneve szerepelhet a terméken; regisztrálása védettséget és más cég azonos termékétől való megkülönböztetését jelenti.


A Csomagolás: szerepe technológiai és marketing szempontból jelentős. A csomagolás nem csak véd, elkülönít, hanem a termék beazonosítását is segíti. (a jó csomagolás kellő információt közöl, és figyelemfelkeltő)
A Címkézés: szerepe tájékoztató; jogszabályi rendelkezés előírhatja tartalmát. Célszerű megoldása fokozhatja a termék keresettségét.