A márka, és a márkázás

A márka alapvető célja a termék megkülönböztetése a konkurenciáétól, emellett -ugyanúgy, mint a csomagolás- A termékhez jelentős értéket adhat hozzá.
A márkázás ennek megfelelően az tevékenység, melynek segítségével megkülönböztetjük a termékinket a konkurencia termékeitől, ezzel jelentős értéket adva termék használati értékéhez.

A márkázás viszont pénzbe kerül a vállalatnak. A márkát meg kell terveztetni. Az utánzás kivédése érdekében a márkát is célszerű védjegyeztetni.
A márkát be kell vezetni a piacra, meg kell ismertetni a fogyasztókkal, és - legalábbis az első időszakban - folyamatosan reklámozni kell. El kell érni, hogy a vevő a mi a márkánkat jobban ismerje, és többre tartsa, mint a konkurenciájét.
A márka lehet név, kifejezés, jel, szimbólum, formaterv, vagy ezek valamilyen kombinációja.
A jó márkanév:
- Rövid- 2-3 szótagnál nem hosszabb,
- Könnyen kiejthető,
- Könnyen megjegyezhető,
- Megkülönböztető
A termelő, vagy a forgalmazó márkaneve szerepelhet a terméken; regisztrálása védettséget és más cég azonos termékétől való megkülönböztetését jelenti.
A Csomagolás: szerepe technológiai és marketing szempontból jelentős. A csomagolás nem csak véd, elkülönít, hanem a termék beazonosítását is segíti. (a jó csomagolás kellő információt közöl, és figyelemfelkeltő)
A Címkézés: szerepe tájékoztató; jogszabályi rendelkezés előírhatja
tartalmát. Célszerű megoldása fokozhatja a termék keresettségét.